TBF2024: Alex Nieminen paljastaa yllättävän tiedon jääkiekkokatsomosta

Alex Nieminen

Alex Nieminen on intohimoinen Tapparan kannattaja, työelämäprofessori ja merkittävän markkinointialan konsernin johtaja. Nieminen on Tapparan Business Forumin toinen pääpuhuja. Business Forumissa keskitytään nyt urheilumarkkinointiin kasvuun ja brändin vahvistamiseen.

Alex Nieminen toimii tällä hetkellä perustamansa N2-markkinointiviestintäkonsernin toimitusjohtajana. Hän on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun työelämäprofessori, internet-liiketoiminnan ja digitaalisen markkinoinnin alan uranuurtaja sekä kokenut sarjayrittäjä.

– Olen markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kanssa tehnyt 30 vuotta töitä. Olen perustanut N2-firman 16 vuotta sitten, ja me olemme nyt yksi Suomen suurimpia. Meillä on 125 työntekijää, kahdeksan eri toimistoa markkinoinnin automaatiosta PR:ään sekä mainontaan ja vaikuttajaviestintään.

Niemisen vetämässä konsernissa on valtava määrä alansa merkittävimpiä brändejä. Siksi Tappara oli luonnollinen kumppani N2:lle. Yhtiö näkyy myös Tapparan pelaajien kypärissä ja vastaavasti Tappara on hankkinut Niemisen tiimiltä erilaisia mainonnan ja markkinoinnin palveluja.

– Tapparaa pidetään varmaan yleisesti ottaen parhaana yhteistyökumppanina brändien näkökulmasta, koska toiminta on ammattimaista, Nieminen pohtii.

Sponsoroinnista kokonaisvaltaiseen kumppanuuteen

Tappara on tamperelaistaustaiselle Niemiselle tärkeä myös siksi, että hän on lapsesta saakka kuulunut Tappara-perheeseen ja niin myös hänen jälkikasvunsa.

– Toki itse olen kolmannen sukupolven tapparalainen, vaikka täällä Helsingissä asunkin. Tyttäreni on syntynyt Helsingissä, mutta hän on kuitenkin meidän suvussa jo neljännen sukupolven tapparalainen, Nieminen hymyilee.

Jääkiekko kulkee usein vanhemmilta lapsille ja vuosikymmenten aikana myös katsojaprofiili on muuttunut liike-elämän näkökulmasta mielenkiintoiseksi.

– Olin aika yllättynyt, kun luin tuoreen tutkimuksen jääkiekko-ottelun katsojien profiilista: katsomossa on hyvin koulutettuja, kohtuullisen hyvin toimeentulevia ja usein päättävissä tehtävissä olevia ihmisiä.

Alex Nieminen muistuttaa, että yritykset ovat Suomessakin alkaneet kehittää omaa markkinointiosaamistaan ja näkevät urheilun aitona markkinointivälineenä. Nieminen muistuttaa, että kun mediatila pirstaloituu, pelkkä perinteinen sanomalehti tai tv-näkyvyys ei riitä yritykselle.

– Sponsorointi ei ole yritykselle niinkään tukemista tai hyväntekeväisyysasiaa, vaan siitä saa oikeaa hyötyä.

Nieminen kertoo, että jääkiekko tavoittaa monipuolisesti väkeä paikan päällä hallilla ja siellä syntyy kohtaamisia. Sosiaalinen media ja perinteinen media tukevat kokonaisuutta myös kaupallisesta näkökulmasta.

Mitkä ovat urheilumarkkinoinnin pelisäännöt? Miten yritys hyötyy parhaiten urheilusta? Näihin teemoihin pureudutaan Tapparan Business Forumissa 12.12.2024 Nokia Arenalla ennen Tappara–HIFK-ottelua.​​​​​​​ Alex Niemisen lisäksi lavalla on manageri Harri Halme, pormestari Kalervo Kummola ja päävalmentaja Rikard Grönborg.


Harri Halme

Manageri Harri Halme on urheilun suurtapahtumien, sponsoroinnin ja politiikan kampanjoiden moniottelija. Halme on Tapparan Business Forumin toinen pääpuhuja. Business Forumissa keskitytään urheilumarkkinointiin, kasvuun ja brändin vahvistamiseen.

Lue lisää

Ottelukalenteri

Koti Vieras
Ma
Ti
Ke
To
Pe
La
Su