Tamhockey Oy:n kauden 2023-2024 tilinpäätöstiedote

Tapparan kausi 2023-24 päättyi kolmatta kertaa peräkkäin mestaruusjuhliin.

Tamhockey konsernin tilikauden liikevaihto kasvoi ennätystasolle 18,1 miljoonaan euroon, josta emoyhtiö Tamhockey Oy:n osuus oli 14,6 miljoonaa euroa.

Erinomainen urheilu- ja yleisömenestys ei korreloi riittävästi taloudelliseen tulokseen. Emoyhtiö Tamhockey Oy:n tilikauden tappio oli -227 000 euroa.

Tamhockey Oy:n liikevaihto 14,6 miljoonaa euroa jäi edellisestä tilikaudesta 0,5 miljoonaa euroa. Tamhockey Oy:n tilikauden tappio oli 227 000 euroa.

Emoyhtiön liikevaihtoa ja tulosta painovat erityisesti kertaluontoisten tuottojen lasku sekä luottotappiot. Suomen mestarin palkintoraha, NHL-pelaajakorvaukset, muiden tapahtumien aitiotuotot, CHL-sarjan nettotuotot ja muut tuotot laskivat tilikaudella yhteensä noin 1,0 miljoonalla eurolla edelliskaudesta. Lisäksi tulosta laskee poikkeuksellisen suuri 0,3 miljoonan euron luottotappiovaraus. Jatkoa ajatellen, yrityksen myyntisaamisiin kohdistuva riski on tehdyt varaukset ja alaskirjaukset huomioiden alhainen.

Tilikaudella liikevaihtoon positiivisesti vaikuttivat erityisesti Liigan runkosarjan lipputulot ja yritysmyynnin tulot, jotka nousivat yhteensä noin 0,5 miljoonaa euroa. Yhtiö teki merkittäviä säästöjä markkinoinnin ja ottelutapahtuman kuluissa, mutta vastaavasti vuokrat ja yhtiövastikkeet sekä rahoituskulut nousivat indeksikorotusten ja korkotason nousun myötä.

Tamhockey Oy:n henkilöstökulut nousivat tilikaudella 0,4 miljoonaa euroa. Toteutuneet pelaajapalkkiot mestaruusbonuksineen olivat samaa tasoa edelliskauden kanssa. Päättyneellä kaudella Tapparassa panostettiin erityisesti valmennuksen kehittämiseen.

- Onnistuimme tilikaudella hyvin operatiivisesti. Lipputulot, yritys- ja fanituotemyynti olivat kaikki ennätystasoa. Tilikauden tulos painui kuitenkin tappiolle kertaluonteisten tuloerien laskiessa merkittävästi ja luottotappioiden samalla noustessa. Erinomainen urheilumenestys ei riittänyt tuomaan riittäviä lisätuloja, playoffs-tulojen mennessä välieristä alkaen pääosin Liigalle, summaa Tapparan toimitusjohtaja Mika Aro.

Tamhockey-konsernin liikevaihto nousi ennätystasolle

Koko konsernin liikevaihto 18,1 miljoonaa euroa nousi ennätystasolle ja oli edellisvuotta 0,8 miljoonaa suurempi. Konsernin tilikauden tappio oli 448 000 euroa.

Tamhockey Oy -konserniin kuuluvat emoyhtiö Tamhockey Oy:n lisäksi fanituotteita myyvä Tappara Sport Oy sekä kiinteistöhuoltoyhtiö Tampereen Talopalvelut Oy.

Tappara Sport Oy:n liikevaihto kasvoi erinomaisesti yli 2,1 miljoonaan euroon edelliskauden 1,45 miljoonaasta eurosta. Fanituotemyyntiä kasvattivat osaltaan jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut, mutta myös Tappara-tuotteiden myynnin kasvu oli vahva. Fanituotemyynnin tulos on vakaa ja sillä tuetaan emoyhtiön jääkiekkotoimintaa.

Tampereen Talopalvelut Oy:n (Tampa) liikevaihto kaksinkertaistui kiinteistöhuoltoyhtiön toisella tilikaudella 1,6 miljoonaan euroon. Tampan tulos oli kasvuvaiheessa edelleen tappiollinen, parantuen kuitenkin edelliskaudesta. Tampan strategiaa tarkennettiin tilikaudella yhtiön luopuessa pienistä rivitalokohteista ja keskittyessä liiketilojen ja asuinkerrostalojen kiinteistöhuoltoon.

Konsernin oma pääoma on 5,2 miljoonaa euroa ja omavaraisuusaste 52,3 % (51,3 %). Liigan osakkeen arvo yhtiön taseessa on nolla euroa.

Tamhockey Oy:n yhtiökokous antoi hallitukselle osakeantivaltuutuksen, joka on voimassa viisi vuotta. Yhtiöllä on näin edelleen mahdollisuus vahvistaa omaa pääomaansa ja varautua mahdollisiin tuleviin investointeihin.

Tilikauden tärkeimpänä tavoitteena Tapparalla oli uuden valmennuksen myötä lanseerata uudistunut "Tappara 2.0", jonka tavoitteena on pelata voittavaa ja viihdyttävää jääkiekkoa. Tappara panosti erityisesti laadukkaaseen valmennukseen ja kilpailukykyiseen joukkueeseen tämän edesauttamiseksi. Tappara menestyi urheilullisesti erinomaisesti ja voitti kolmannen kerran peräkkäin sekä Suomen mestaruuden että Liigan runkosarjan.

- Hyvä urheilumenestys ja korkea playoffs-katsojamäärä ei nykyisellään tuota sellaista taloudellista tulosta, mitä voisi yleensä yritystoiminnassa edellyttää vastaavien investointien jälkeen. Tapparan lipputuotot välieristä ja finaaleista olivat 1,60 miljoonaa euroa. Tästä summasta saimme itsellemme 20 %, joka ei riitä kattamaan otteluiden muuttuvia järjestämiskuluja saatikka palkkoja, toteaa Aro.

Tapparan visiona on olla Suomen arvokkain, kansainvälisen tason urheiluviihdebrändi​​​​​​​

Tapparan urheilullisena tavoitteena on olla jääkiekkourheilun arvostettu ja menestyvä edelläkävijä. Tapparan visiona on olla Suomen arvokkain, kansainvälisen tason urheiluviihdebrändi.

- Tappara haluaa ensisijaisesti menestyä urheilussa, mutta myös tehdä kohtuullista taloudellista tulosta. Jääkiekon maailmanmestaruuskilpailuista kertyneet kertaluontoiset tuotot jäävät pois alkaneella tilikaudella, mikä lisää haastetta. Olemme aloittaneet sisäisen tehostusohjelman, jonka tavoitteena on vastaavien säästöjen ja lisätulojen kerääminen siten, että puolivälieräpaikka toisi mukanaan positiivisen liiketuloksen, Aro kommentoi.

- Alkaneelle kaudelle olemme jälleen koonneet joukkueen, jolla uskomme olevan menestysmahdollisuudet niin Liigassa kuin CHL-sarjassakin. Tappara 2.0 haluaa pelata voittavaa ja viihdyttävää jääkiekkoa, Aro päättää.

Ottelukalenteri

Koti Vieras
Ma
Ti
Ke
To
Pe
La
Su